Jak poprawić kondycję kości i stawów bez lekarzy?

To jasne, że ortopedia jest po to, by pomagać ludziom z dolegliwościami narządu ruchu. Stawy i kości są narażone na szereg przypadłości, wiele z nich rozwija się powoli i wynika z chorób, inne są skutkami postępujących z wiekiem zwyrodnień, a jeszcze inne wynikają na przykład z urazów. Te ostatnie przypadki wymagają zwykle leczenia interwencyjnego, na przykład związanego z założeniem ortezy czy opatrunku gipsowego. Praktyka jest w tym zakresie różna i często uzależniona od tego, czy pacjenta stać na dodatkowe świadczenia niepodlegające refundacji (tyczy się to w szczególności zaawansowanych technicznie ortez, znacznie wygodniejszych niż tradycyjny gips).

Trzeba mieć na uwadze, że leczenie konkretnych przypadków to bardzo ważna rzecz, którą zajmują się ortopedzi. Pojawia się jednak pytanie o profilaktykę. Czy można o niej w ogóle mówić w odniesieniu do schorzeń ortopedycznych? Co może zrobić potencjalny pacjent, by uchronić się przynajmniej przed niektórymi sytuacjami? Należy tu wskazać chociażby odpowiednią suplementację, jaka bywa chwilami lekceważona nawet przez część lekarzy. Tymczasem starannie dobrane suplementy oraz zbilansowana dieta mogą w dużym stopniu poprawić stan rzeczy.

Co spożywać, aby było dobrze

Kluczem do eliminowania potencjalnych dolegliwości związanych z kośćmi i stawami jest należyte stężenie pewnych związków w naszym organizmie. Budulcem zdrowych kości jest wapń i to fakt znany. Nie każdy jednak wie, że spontaniczne wchłanianie wapnia do szkieletu zachodzi w ograniczonym stopniu. Stąd konieczne jest przyjmowanie witaminy K2, która stanowi swego rodzaju „pomost” dla wapnia.

Bez niej złogi wapniowe mogą się nawet odkładać w żyłach i tętnicach, przyczyniając się do powstawania blaszki miażdżycowej. Przyjmowanie w diecie wapnia połączone z suplementacją witaminą K2 może więc bardzo pozytywnie odbić się na stanie naszego układu kostnego. A co ze stawami? Dużym problemem w ich przypadku jest brak dostatecznej ilości kolagenu, który jest obecny zazwyczaj w niewielkim stopniu. Dlatego zasadne jest w tym kontekście przyjmowanie suplementów z kolagenem, a najlepiej jego czystej postaci.

W diecie warto uwzględniać galarety z udziałem żelatyny z kości zwierzęcych, ponieważ stanowią one znakomite źródło łatwo przyswajalnego kolagenu. Tym samym rośnie szansa, że ortopedia nie będzie musiała się nami zajmować.

Może Ci się również spodoba